Recension: 'Alkaline Trio - This Addiction'

Efter att ha försökt sig på större framgångar med storbolagsdebuten Agony & Irony (2008) är chicagos punkrocktrio nu tillbaka på säkrare mark. Deras sjunde studioalbum This Addiction ges ut på egna labeln Heart & Skull tillsammans med Epitaph och är ett steg tillbaka till gruppens rötter. Deras smittsamma melodier, cyniska texter och patenterade gitarriff som var som bortblåsta på förra releasen är tillbaka. Redan under det gitarrdrivna titelspåret hinner gitarristen och sångaren Matt Skiba likna kärlek med heroin och gamla ex med metodon. Metaforer som känns väldigt logiska för gruppens fanskara.

Medan Agony & Irony var ett överproducerat sminkjobb, med lager på lager av syntar och effekter, så är This Addiction en mer avskalad historia. Det slängs visserligen in en glammig synt på Eating Me Alive och trumpeter (till allas förvåning) på Lead Poisoning men mestadels är det raka riff och melodier som får en att nicka igenkännande. Dead on the Floor får mig att tänka tillbaka på deras klassiska skiva From Here To Infirmary. Samtidigt som trions distinkta sound är en av deras styrkor är det paradoxalt nog också en av svagheterna med skivan. Melodier och riff känns inte alltför sällan igen från tidigare släpp. Ett par av Skiba's låtar känns slarvigt skrivna, men det räddas av gruppens basist och andra låtskrivare Dan Andriano, vars samtliga tre låtar håller hög kvalitet. Den vackra avslutningsballaden Fine tillhör det bästa han har skrivit.

This Addiction är inte direkt utmanande eller nyskapande men nödvändigt befriande. Efter att ha lyckats gå vilse med förra skivan har nu gruppen lyckats hitta hem. Vägen är kantad av några hinder men som helhet så leverar skivan precis vad jag hade hoppats på.

Betyg: 4/5

Parentes: Köper man deluxe-versionen av This Addiction får man med två b-sidor (som nog borde ha varit med på albumet) och fyra akustiska versioner av låtar från skivan. Som om det inte vore nog medföljer dessutom en live-dvd med inte mindre än 20 låtar.